QFD Bazlı Performans Yönetim Sistemi

Posted by Haydar Kocak on 06/05/2010

Haydar KOÇAK

Posted by  on 06/05/2010

QFD, 1970 lerde ürün tasarım süreçlerine müşterinin sesini katmak amacı ile oluşturulan,çeşitli araştırmalara göre %40 varan tasarruflara yol açmıştır. Analizin temelinde beklentiler, çözüm olanakları, beklentilerin rakiplerdeki pozisyonlanması, çözüm olanaklarının yada beklentilerin birbirleri ile olan ilişkisi ve sonuçta bir önceliklendirme veren bir değerlendirme matriksi. Maddeleri alıp nereye ve hangi alana uygularsanız size anlamlı sonuçlar çıkartacaktır.

Ki öyle oldu, devlet bazında bir QFD çalışması bile yapıldı.

QFD süreçlerinizin bir ana hedef bazında çözümlerinizi bir öncelik sırası içine koyar ve çözüm alanlarında ilişkilerini ortaya koyarak bir çözümü uygularken ileride hangi çözümleri de dikkate almanız gerektiği söyler. Belediyelerin, Telekom, ISKI… her birinin  aynı alanları tekrar tekrar yapılması bu tür etkileri dikkate almayan bir yaklaşıma kötü bir benzetme olmaz.

Peki, QFD ile performans yönetimi arasında ne ilişki var diyen seslerii duyar gibiyim. Peki, Performans yönetimleri neden çoğunlukla başlangıçta oluşturulan hedeflere istenilen zamanda  karşılayamaz yada sürekli revize görür? Temelinde hedeflerin birbirleri ile olan ilişkileri, etki dereceleri ve ölçülecek hedeflerin önceliklerinmesindeki sıkıntılardan gelmektedir.

Evet hoşumuza gitti ve QFD bazlı bir performans yönetimini değerlendirmeye aldık. Bu durumda bir BPR kaçınılmaz hale geleceğini hesaplamamız gerekmektedir. Eğer müşterinin ihtiyaçları nedir ve “biz departman olarak buna ne sağlıyoruz” demeye başladığınız an, süreçlerinizi müşteri odaklı hale getirip yalın yönetimdeki  “Sorting”  maddesinin ilk maddesi olan “kırmızı bayrak”ları sürecin üzerine yapıştırmaya başlarsınız. Bu durumda müşteriye katma değer yaratmayan, yada outsource edilebilecek bir süreci neden ölçüyorum sorusu peşinden gelecektir.

Daha önemli soru: Belki maaşa etki edecek bir performans sisteminde bu sürecin ne işi var? Performans sisteminiz ne kadar yalın, yada ABD krizinden öğrendiğimiz toxic unsurlardan arınmış?

Mevcut performans sisteminizi QFD yaklaşımı ile ele  alabilirsiniz. İhtiyaç duyacağınız adımlar:

  • Müşteri ihtiyaçlarının ortaya çıkması
  • Mevcut Performans göstergelerinin ortaya çıkartılması
  • QFD grafiğinin oluşturulması
  • Re-Engineering gerekecek alanların ortaya çıkartılması
  • Süreçlerin yeniden düzenlerek, hedeflerin yeniden belirlenmesi

Bu tüm süreçlerinin değişeceği anlamına gelmiyor elbette, ama müşterinin değişen ihtiyaçları, gelişen teknoloji  ve pazardaki makro ekonomik değişkenleri dikkate aldığımızda sürekli bir değişim içinde değil miyiz? Aslında bu yaşamsal bir zorunluluk.