Gelecek Trendler, Yeni Paradigmalar

Posted by Haydar Kocak on 30/12/2011

Haydar KOÇAK

Posted by  on 30/12/2011

Son donemde Devlet Politikaları nasıl devleti koruma yerine bireyi koruma seklinde değişmisse, işletmelerde de birey dedigimiz rol üzerine odaklanmaya başlamaktadır. Peki yazılım evleri ve işletmelerin IT stratejileri buna nasıl ayak uyduracak?

Ben bu yazımda Sosyal Yazılımlar ve Open Source konusunun Şirketlerdeki BT Mimarisi, Yazılım Evleri Üzerine etkisi üzerine yoğunlaşacağız.

Kendi işletmemiz için bir CRM uygulaması süreci içine girdik. Kriterler ne diye sıraladığımızda:

  • Kolay konfigure edilebilir, yani içindeki studio özelliği ile işimizin doğasına göre ek alan yada ek modul yapabilme
  • Gmail, Hotmail yada Outlook ile entegre edilebilir olması
  • Contact bilgilerinde facebook, linkedin sitelerle entegrasyon olmasına
  • Google Doc yada Ms Office ile Merge yeteneklerinin olması
  • Open Source olması
  • ….

gibi maddeler vardı.

Bu secimde ozellikle sosyal web siteleri ile entegrasyon kontagımın ilişkileri ve gecmisi hakkında bilgi sahibi olmak ve rahat iletişim açısından olmazsa olmaz bir özellik haline gelmişti, bizler için. 1-1 marketing için müşterinizi ve firmasını tanımak, sosyal media içindeki ilişkilerini bilme zorunluluk haline geldi.

Ozellike profesyonel hayatta likedin, Xing gibi uygulamalar Lead yakalama ve görüşme önceki kontaktlarımız hakkında elde ettiğimiz bilgi ile daha başarılı iletişim kurar hale geldik. Facebook ortamında ise hobi ve paylaşımlarından zevklerini öğrenme fırsatını yakalar hale geldik.

Yeni TTK da artık bilanço dahil tüm şirket bilgileri açık hale gelecek. Bu durumda performans yazılımlarında bu tür bilgileri yakalayıp rakip analizi yapabilecek programlar revaçta olabilecektir. Sisteminiz ne kadar acık ve sosyal media ile entegre ise CRM konusunda atacağınız adımlarda o kadar iyi olacaktır.

Seçim kriterlerinden biri olan Open Source istedik, cünkü yaratılan comunity ile aslında en fazla referansa sahip, hızlı versiyonlama ile destek anlamında azınsanmayacak bir kaliteye sahip olmaya başladılar. Açık platform daha fazla kişinin “add-on” yazabildigi ve destek anlamında internette cok fazla kaynak bulabilecegimiz bir eko sistem haline geldi.

Populer olarak cok fazla kullanıcısı olan Open Source Uygulamalara baktıgımızda

  • Database Çözümleri
  • Is Zekası Uygulamaları
  • Proje Yönetimi Uygulamaları
  • Dokuman Yönetimi Uygulamaları
  • Icerik Yonetim Çözümleri
  • Is Akısı Uygulamaları
  • ERP ler
  • CRM ler
  • Email marketing
  • e-ticaret altyapıları
  • ….

burada kimseyi open source konusuna yöneltmek istemeyiz (her bir alanda hangilerinin en iyi olduğu konusunda cok zaman ayırdık, seve seve oneride bulunuruz) işletmenin ölçeğine göre yada iş yapma modeline göre, en önemlisi risk durumuna göre çeşitli özel çözümler alınabilir, hatta alınmalıdır da. Vurgulamak istediğimiz nokta başka…

Firmalar, işletme yapısınına göre çeşitli seviyelerde bulunabilir. Aslında işletme düzeylerini CMMI modellemesi ile analoji yaptığımızda

0. Incomplete: Sürecin belirlenen hedeflerinden biri ya da daha fazlası başarılamamıştır.

1. Performed: Ürün ortaya çıkarken yapılması gereken iş yapılır ancak bu gelişim kurumsallaşmadığı takdirde zamanla kaybolacaktır.

2. Managed : Süreç planlanır ve plana bağlı kalınır.

3. Defined : Bu seviyeyi bir öncekinden ayıran en büyük fark, standartların kapsamı, süreç    tanımlamaları ve uygulanan prosedürlerin işlevselliğidir.

Gözlemlerimize göre şirketler belli bir yazılım kullanma kültürü oturtmadan yüksek yatırım gerektiren uygulamaları satınalmaları, sonradan bu yönde yapacağı adımları engellediklerini gördük.

Firmalara gittiğimizde genelde belli konulara yatırım yapılmıs ama beklenti tam karsılanmadığı için , ki içeride bu uygulamayı isteyenler uygulama tedarikçisi firmadan daha fazla patronuna pazarlama yapmakta, gercekten işlerine yarıyacak ve fayda sağlayacak fırsatları yöneticilerine taşımamaktadır.

Bu nedenle firmanın en azından üç seviyesine kadar “open source” uygulamaları kullanmaları, bir kac yazılımcıyı alıp bunyelerinde ozel yazılımlar yazdırmalarından daha iyi bir secenek olduğunu düşünüyoruz.

Peki Yazılım Firmaları bu durumda nasıl bir strateji geliştirmeleri sorusu açıkçası  seviyelerden kalan ikisi yani:

4. Quantitatively Managed : Kalite açısından amaçlanan ölçümlere ve süreç performansına    ulaşılmıştır. Bu veriler istatistiksel terimlerle ifade edilir ve süreç devam ettiği sürece inceleme    devam eder.

5. Optimizing : Sürekli iyileşen ve gelişen yenilikçi bir süreç performansı gözlenir.

Dolayısı ile Yazılım firmaları firmaların daha optimize çalışabilecekleri, içinde Fuzzy Logic gibi algoritmalar içeren firmaların verilerinin kayıt etmesinden daha cok işlerinde akıllı öneriler sunabilen çözümlere doğru yönelmeleri gerekmektedir.

Özellikle kolay iş akılı ve form yapabilen çözümler artık yazılım evlerinden daha çok iş danışmanlık firmalarının bilgilerini rahatlıkla belki open source bir platform üzerinden firmaya lisans maliyetleri cıkarmadan danışmanlığını süreç halinde bir platformla müşterilerine gideceği bir döneme giriyoruz, ki Hydron Danışmanlık bu konuda adımlarını atmaya başladı. 50 kullanıcıya kadar ücretsiz lisansı olan bir platformla çözüm konusunda sizlerle danışmanlığını ortayacak pakatler üzerinde çalışmaktadır.

Yeni dönemde verimlilik ve yatırımı doğru zamanda ve doğru olçekte çözecek bir strateji oluşturmak çok önemli. Herkes herşeyin farkında…

SIZ DE OLUNUZ.